Thuis oefeningen | Kendo | Forum

Avatar

Please consider registering
guest

sp_LogInOut Log In sp_Registration Register

Register | Lost password?
Advanced Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

sp_TopicIcon
Thuis oefeningen
December 15, 2014
5:45 pm
Avatar
Jowie
Member
Members
Forum Posts: 27
Member Since:
February 4, 2014
sp_UserOfflineSmall Offline

Hey allemaal, ik stop een tijdje met kendo vanwege mijn rug (zie ook bij afmeldingen 2014). Ik wil wel graag thuis door gaan met oefeningen. Ik heb niet veel zwaairuimte, maar ik kan in ieder geval houding en Fumikomi (of wat anders???) oefenen. Hebben jullie misschien wat oefeningen die ik thuis kan uitproberen?
Jowie

December 16, 2014
9:37 pm
Avatar
Harmen
Member
Members
Forum Posts: 259
Member Since:
April 24, 2013
sp_UserOfflineSmall Offline

Jowie,

risico met dingen op eigen houtje oefenen zonder op training te komen is dat je er vormfouten er in wrijft die vervolgens lastig af te leren zijn. Kun je niet beter gewoon lichter belast trainen (zonder Bogu ofzo)?

---Edit: niet dat ik verder de aangewezen persoon ben om te adviseren, ik ben sensei noch medicus (ook sensei :P). Ik zou eerst overleggen met je behandelend arts wat niet kan, vervolgens het wat uitgebreider aan een van de sensei vragen

December 16, 2014
10:10 pm
Avatar
Willem
Moderator
Members

Moderators
Forum Posts: 531
Member Since:
September 7, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline

Een interessante vraag. uitgaan van wat je WEL kunt...

Ik onderschrijf de opmerkingen van Harmen.
Je kunt in elk geval proberen wat fit te blijven door fietsen of lopen o.i.d., dat beperkt de terugval.
Maar ja, dat is niet the real thing, natuurlijk

Kata misschien?
Daar zit best veel in, ademhaling etc kan je ook meenemen, en als je het wat rustiger aan moet doen met je rug ben je toch nuttig bezig...
ik heb nog een boek over kata van Craig: the heart of kendo. Studie kan ook helpen om een periode te overbruggen.

En het is een optie om mitori keiko (kendo doen door te kijken) te doen. naar de training komen en vanaf de zijlijn waarnemen. het steunt ook de kendoka die aan het trainen zijn. en omdat je geen deelnemer bent komen de opmerkingen toch even anders binnen. Dat heb ik zelf de afgelopen week ook gedaan.

December 17, 2014
9:15 am
Avatar
Martin
Moderator
Members

Moderators
Forum Posts: 274
Member Since:
August 8, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline

Hey Jowie,

Thuis trainen vergt veel discipline, omdat je het louter voor jezelf doet en niet op effect test. Ik vind het een mooi streven dat je bezig wilt blijven en hoop dat je het volhoudt.

Nog een paar aanvullingen op bovenstaande:
- gerichte krachttraining (hoewel je het eigenlijk nauwelijks krachttraining kunt noemen). Neem een klein gewicht (of een steen) in je linker hand en herhaal de pols- en armbeweging die je maakt met een slag. Wel goed je hand in het midden houden.
- oefen okuri-ashi of alleen de fumikiri (het afzetten met je linkervoet). Kortom, wikkel je linker voet goed af en duw daarmee je hele lichaam naar voren. Dit kun je combineren met lunges (uitvalspas), hoewel dat belastend is voor je rug.

Verder wil ik je adviseren om te blijven komen. Al is het alleen al om binding met de club te houden. Ik sluit me bij Willem en Harmen aan: misschien is het mogelijk om zonder bogu bepaalde oefeningen mee te doen. Je een tijdje volledig op kata richten kan bovendien wonderen doen voor je kendo. Op druk bezette avonden is er vast wel iemand die je wil bijstaan.

Martin

Forum Timezone: Europe/Amsterdam

Most Users Ever Online: 139

Currently Online:
1 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Member Stats:

Guest Posters: 3

Members: 247

Moderators: 4

Admins: 1

Forum Stats:

Groups: 1

Forums: 3

Topics: 310

Posts: 3303

Newest Members:

BrianEquak

Moderators: Wim: 0, Martin: 274, Willem: 531, Mariëlla: 186

Administrators: wimH: 131